LisasNewYork

Update!

Kategori:

Jag har inte skrivit på över tre veckor. Det brukar bli såhär när jag ska försöka blogga... 
Eftersom jag befinner mig i New York har det självklart hunnit hända en del på en månad, jag tror det är lättast att ta det i punktform.
 
  • För ca tre veckor sen flyttade jag ut från Broadway Hotel and Hostel och in på Hostelling International på Amsterdam Ave och 103:e gatan där jag bodde fem nätter i en sovsal med elva andra tjejer. Det var gaaaaanska jobbigt då man fick lov att låsa in alla sina saker så fort man lämnade rummet, annars riskerade man att få något stulet. En positiv grej var dock att jag kunder börja laga min egna mat och inte bara äta mikromat som på det första hostelet, eftersom de hade ett riktigt kök. Om någon tänker komma och hälsa på mig och inte vill bo i mitt rum så rekommenderar jag verkligen HI! De har massa gratisaktiviteter och guidade turer och komedikvällar osv. Fick gratis pizza en väll och gratis kakor och stand up-show en annan kväll. 
  • Fem dagar senare flyttade jag igen, hit till St. Mary's Residence på Upper East Side. Äntligen har jag ett ställe att kalla "hemma"! Jag har mitt eget rum med säng, massor av skåp, skrivbord, hyllor, garderob och handfat och jag delar kök med resten av våningen. Det går rätt bra förutom att det alltid är stopp i vår kitchen sink och vårt smoke alarm börjar tjuta så fort man rostar bröd. Gillar dock inte att dela toalett och dusch. Toaletterna består av såna där "bås" som på allmänna toaletter = 0% privacy och det är stora glipor som man kan se in igenom. 99% av alla toaletter i New York är såna verkar det som.. och duscharna är typ såna bås de också. Men, det är okej ändå. Så länge inte nån blir magsjuk för då blir garanterat hela våningen det.
  • Jag har en pojkvän. Ja redan, haha. Sen några dagar tillbaka.. Vi träffades på det första hostelet jag bodde på. Köket var fullt, så jag frågade om jag fick sitta vid hans bord, sen pratade vi i tre timmar.. Sen dess har vi setts i princip varenda dag. Han heter David, är Colombian och intern på ett företag inom finans. Spenderar såklart en hel del tid med honom, och har hunnit se en hel del tillsammans, som New Jersey, Brooklyn, Hudson River, Wall St, Lincoln Center, osv osv.. Han hjälpte mig även flytta, skulle inte klarat de där tunga väskorna själv utan honom och hans hyrbil, haha! De dagar jag träffar honom är helt enkelt lite bättre än andra dagar. 
  • Och så skolan då... allt är bara så sjukt. Jag är i New York och dansar på Broadway Dance Center 12 klasser/vecka med de lärare jag kollat på på youtube och drömt om att ta klass för. Jag tar klass för självaste DEREK MITCHELL två gånger varenda vecka! Jag avgudar honom! Detta är stoooort för mig, haha! Sonya Tayeh gästundervisar ibland. SONYA TAYEH! Kyle Hanagami gästundervisade denna vecka. Och Amelia från SYTYCD tar rätt ofta samma streetjazzklass som jag. Jag lever verkligen drömmen här i New York City. 
    Har ju kommit igång på riktigt nu och skrivit mina mål och valt concentration, det blev en split concentration, hiphop/jazz. Detta innebär att jag måste ta 4 hiphopklasser i veckan (hiphop/house/streetjazz/funk/waacking/vougeing/breaking) och 4 jazzklasser (jazz/latin fusion/world jazz/leaps and turns). Dessutom måste jag ta 2 balettklasser (classical ballet/pop ballet/floor barre) och så har jag 2 electives (vad som helst; jazz, hiphop, zumba, pilates, flex, contemporary, tap, theater, voice..) varje vecka.
    Denna månad får vi välja en mentor eller två, som vi ska ta klass för minst 2 ggr/vecka och som ska hjälpa oss utvecklas. Jag vill fråga Derek men jag vet inte om han har tid, annars funderar jag även på Heather Rigg. Tror de två är mina favoritlärare just nu, av de jag provat. Derek är bara fantastisk och en förbannat talangfull koreograf och dessutom så rolig. Man har inte en lektion med Derek Mitchell utan att skratta, och så hans speeches.. varenda klass säger han något riktigt djupt som får en att tänka till. Heather Rigg gör riktigt roliga jazzkoreografier och säger alltid åt oss att "we're girls and we're gonna be dancing like girls" och att vi ska vara "slutty" hahaha, det är väldigt mycket hair tossing och hip swinging i hennes koreografier. Skitkul! Det är såna där feelgood-klasser som man blir glad av. 
    Sen har vi ju vissa klasser som man lär sig otroligt mycket av men som är väldigt stressiga och rentav läskiga att ta ibland. Till exempel Dariusz Hochman's basic ballet class. Kommer du dit och aldrig har dansat balett förr kommer du nog inte må så bra när du går därifrån. Han går inte igenom saker utan väntar sig att man kan dem efter att han visat en gång (ja, på basic-nivån). Och gör man fel är det inte "Du, gör såhär istället, det är bättre för dina leder.." osv utan mer "What are you doing?! You look like baboons! Lousy." = Stress, stress, stress, men det får en att vilja göra sitt bästa. Inte min favoritklass direkt, men alla kan inte vara favoriter. Sheila Barker är också väldigt bra och gör fantastiska koreografier men hon kan gå på en riktigt ordentligt och fråga inför hela klassen "varför gör du inte som jag säger?! Det var inte sådär jag sa åt dig att göra. Gör som jag säger" och så försöker man och så råkar man göra fel, och då får man typ "varför lyssnar du inte?" tillbaka. Men som sagt, det håller en koncentrerad och man vill göra rätt. Tur då att man har sina feeelgoodklasser att gå till emellanåt!
     
    Ja det var väl en liten update på  det allra viktigaste! Just nu är jag sjuk, har åkt på nån förkylning så vi får se hur jag mår imorgon.. Ska försöka orka ta Derek Mitchell's underbara streetjazzklass och helst Karley's balett också. Har varit till apoteket och köpt nåt vitamintillskott med echinacea och zink och så har jag min äckliga Robitussin Cough Syrup och mina värktabletter och nässpray så nog borde jag klara mig. Det blir så jobbigt om man är sjuk några dagar för då har man plötsligt typ 4 dagar på sig att ta tolv dansklasser. Det kan köra ihop sig lite grann.. särskilt med tanke på alla krav på vilka klasser man måste ta. Man kan förlänga sitt klasskort men då måste man ta fler än tolv klasser nån annan vecka istället. Dessutom har jag en obligatorisk klass i veckan (master class/closed class) som oftast är en gästlärare. Den får man inte missa! Jaja, vi hoppas på det bästa så ska jag gå och äta en macka och duscha och hänga tvätt och gå och lägga mig. 
     
    Jag önskar jag hade bloggat varje dag för det händer så mycket som man glömmer bort, hade velat skriva upp allting. Ska försöka bättra mig från och med nu! Puss på er allihopa där hemma i Sverige! 
     
     
     
     Denna klass var jag på. A-mah-zinghhh. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: