LisasNewYork

Jetlag

Kategori: Mitt liv i New York

Gissa var jag är?
 
Japp! JAG ÄR I NEW YORK!
Jag kan inte fatta att jag gjorde det, men nu är jag här.
 
Det har varit väldigt mycket att hålla koll på  de senaste dagarna, så jag har inte haft tid att skriva. Jag lyckades till slut packa min väska, och den vägde faktiskt bara 21 kilo! Ungefär lika mycket som jag skulle haft för ett par veckors semester ska jag nu klara mig med i ett halvår. Men det ska nog gå.
 
Igår morse klockan 4 gick jag upp och packade klart, efter fyra timmars sömn. Sen åkte vi mot Stockholm jag och mamma, åt på IKEA på vägen ner och sen köpte jag balettdräkt, trikåer, balettskor och knäskydd på dansbutiken på Gamla Brogatan. Fikade på stan och sen åkte vi hem till moster och åt och sov. Imorse klockan 02.30 svensk tid, alltså igår klockan 20.30 amerikansk tid, gick vi upp och åkte till Arlanda. Det är typ ett helt dygn sen nu och jag börjar bli riktigt trött! Har sovit sammanlagt typ 12 timmar kanske på tre dygn och jag klarar inte av att vara utan min skönhetssömn hahaha. Ska sova ett dygn nu typ. Ska gå och lägga mig snart innan jag svimmar här borta.
 
Det var jobbigt att lämna mamma vid incheckningen på Arlanda och gå igenom säkerhetskontrollerna, men efter det gick det faktiskt väldigt bra. Jag är ju alltid så nervös att jag ska fastna i en säkerhetskontroll, hur säker jag än är på att jag inte gjort nåt man inte får/packat nåt man inte får ha med sig. Men det gick jättebra. Tror det var fem passkontroller innan man satt på planet, och varje gång tänkte jag nuuuu hittar de nåt feeeeeel men det gjorde de självklart inte. 
 
På planet fick jag sitta vid fönstret och sen var det ett tomt säte bredvid mig och en trevlig kille på nästa säte så det var najs! Resan tog 8h22m men kändes mycket kortare. Kollade på film, How I Met Your Mother, Sex and the City och sov. Åt äcklig överkokt mat och snacks och sen var vi framme.
 
 
Efter allt man sett i filmer och efter alla blanketter, dokument och papper man måste fylla i och alla säkerhetsregler som gäller när man flyger till USA så trodde jag att flygplatspersonalen skulle vara riktigt, riktigt sträng och hård och titta argt på en. Men tror ni inte att jag blir hänvisad till den trevligaste nånsin! Han bara skrattade och log och småpratade om snus när han såg att jag var från Sverige. Sen var det bara att hämta bagaget och gå ut till taxiplatsen. Det var rätt långt att åka från Newark till Upper West side och det blev dyrt men det var det verkligen värt för att jag kom fram ordentligt och utan problem.
 
Checkade in och satte mig i lobbyn ett tag, där jag sitter nu med för det finns Wi-Fi här. Sen sov jag lite innan jag orkade ta mig ut på Broadway och leta efter mat. Det blev McDonalds hehehehe. Usch. Sen hittade jag faktiskt en mataffär och köpte lite frukost till imorgon och shampoo så jag kan duscha. Det är delade badrum här men det är fräscht och fint så det gör ingenting. "Köket" består av vattenkokare och mikro så... jaa. Rummet delar jag just nu med en medelålders tysk man som är här på semester, men det ska nog gå bra. Tror han skulle stanna en vecka. Jag kom i alla fall hit först och hann välja den understa sängen moahahaha. Dessutom kommer jag spendera det mesta av tiden på hostelet här i lobbyn med internet. 
 
På torsdag har jag möte med skolans administration och ska få lite info och betala skolavgiften osv. Fram tills dess ska jag väl sova, vandra runt lite här på Upper West side, skaffa ett amerikanskt konto och kontokort, försöka fixa amerikanskt simkort och en Brita-flaska som filtrerar vattnet eftersom det inte är så himla jättegott med klorvatten med alla möjliga grejer i. Det är inte farligt men inte kul heller att dricka kranvattnet. 
 
Nä nu ska jag snart gå och lägga mig och sova i minst 14 timmar. Och har ni läst ända hit ska ni ha medalj! 
Fy vad jag babblar! Godnatt där hemma.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: