LisasNewYork

Visumansökan på ambassaden

Kategori: Förberedelser

Hej hej!
 
Som sagt så var jag ju på ambassaden idag och ansökte om visum. Vilken pärs... Jag och pappa sov hos min syster i Sollentuna från igår till idag och vid halv åtta åkte vi in mot stan. Vi förväntade oss bilköer men det gick enormt smidigt och vi var framme vid ambassaden redan vid 8.00. Min tid var dock 09.30 så vi tog en promenad i kylan och satte oss sen i bilen och väntade på att klockan skulle gå. 
 
Vid 09.15 ungefär gick jag upp för backen till ambassaden och ställde mig i kön för "non-immigrants". Och där blev jag kvar i två timmar. Känseln i tårna försvann mer och mer, höfterna började värka, alla stod och skakade, haha. Det var så jävla kallt! Efter två timmar blev det min tur att gå fram till "säkerhetshuset", en liten byggnad med pass- och säkerhetskontroll, ungefär som på en flygplats. Sen fick man följa en gul linje på marken in till konsulatet.
 
Väl där inne fick man ta en nummerlapp och vänta, sen blev man kallad till en lucka där man fick lämna in sitt pass och alla dokument. Efter det fick man vänta igen, sen blev man kallad till en annan lucka där man fick lämna fingeravtryck, sen vänta igen på att bli kallad tillbaka. Därefter fick man några frågor. De jag fick var "Vad gör du just nu här i Sverige?" "Och du har fått CSN-lån för detta?" "Hur länge planerar du att stanna i USA?" och "Hur hörde du talas om skolan?".
 
Och sen fick man besked. Tyvärr fick jag en lapp där det stod att mitt visum för tillfället var "refused" och att det behövdes "additional administrative processing", vilket innebär att det tar som minst två veckor tills jag får veta om jag får något visum. Lite stressande då jag måste befinna mig i New York om tre veckor för att börja skolan.
 
Kan inte någonting få fungera utan krångel nu? Jag får väl snart en hjärtattack!
 
Men till det positiva: Jag träffade i alla fall ett par trevliga New York-bor i kön att hålla kontakten med, en astronom och en produktdesigner, haha. Så om jag kommer iväg till New York är jag inte helt ensam!
 
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Sitta här och vara nervös över att inte få något visum/inte få det i tid antar jag. För i så fall blir det ju inget :(
 
Hugs&Kisses!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: